Kannanotto kehysriiheen: Lapsiperheistä säästäminen riittää

Kannanotto hallitukselle 24.3.2014:

Hyvä hallituksen jäsen,

Olette tänään ja huomenna neuvottelemassa julkisen talouden suunnitelmasta ja siihen sisältyvästä valtiontalouden kehyspäätöksestä.

Tähän neuvotteluun sisältyy merkittäviä lapsiin ja perheisiin kohdentuvia säästöjä ja leikkauksia, jotka kuormittavat huolestuttavan paljon lapsiperheitä Suomessa. Olette saaneet vastaanottaa viimeisen vuoden aikana lukuisia kannanottoja ja vetoomuksia kansalaisilta ja eri järjestöiltä lasten ja perheiden puolesta. Olette vastaanottaneet kansalaisten allekirjoittamia adresseja ja saaneet lukea tutkimuksia siitä, mitä mieltä perheet ovat säästöistä ja esimerkiksi kotihoidon tuen jakamisesta vanhempien kesken. Lapsi- ja perheasioiden asiantuntijat ovat vedonneet Teihin ja hallituksella on nyt kaikki mahdollinen tieto olemassa päätöksiä varten.

Te neuvottelette ja teette päätöksiänne kansalaisia varten, lapsia, nuoria ja vanhempia varten. He odottavat teiltä vastuullisia päätöksiä, jotka sisältävät mahdollisuuden hoitaa omia lapsiaan kotona, laittaa lapsensa turvallisin mielin päivähoitoon ja mahdollisuuden antaa lapsilleen jokapäiväisen ravitsevan ruoan ja muut välttämättömät päivittäiset perustarpeet. Perheet luottavat Teihin siinä, että heillä on mahdollisuus saada niin henkistä kuin muutakin konkreettista apua, kun omat voimat eivät riitä.

Useiden mediatietojen mukaan kehysriihessä on pöydällä monen muun asian lisäksi myös lapsilisien verolle pano. Tällä hallituskaudella olette jo jäädyttäneet lapsilisän indeksikorotukset. Eikö se riitä? On syytä muistaa, että lapsiperheet maksavat huomattavia määriä välillisiä veroja. Lapsilisät menevät useimmilla perheillä suoraan kulutukseen ja välillisten verojen kautta lapsilisistä lohkaistaan jo nyt aikamoinen siivu takaisin valtion kassaan.

Kun seuraavina päivinä pohditte lapsilisien verottamista, kotihoidon tuen uudistusta, lasten päivähoitoa tai varhaisen avun saamista perheissä, miettikää tarkoin, mitä olette tekemässä. Ovatko lapsiin ja perheisiin kohdistuvat säästöt todellisia säästöjä? Ovatko ne kaikilta kanteilta katsottuina kestäviä, viisaita ja oikeudenmukaisia?

Yhdymme 13.3.2014 Teille osoitettuun Lapsi- ja perhejärjestöjen vetoomukseen: Lapsilta ei saa enää leikata. Toivomme, että löydätte ratkaisut säästöihin muualta kuin lapsiperheistä.

Kunnioittavasti,

Roberta Fabritius